Jak działają piły łańcuchowe?

pilarki Stihl

Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem domu sprzątającym kilka drzew i konarów na podwórku, rolnikiem ścinającym drewno na opał i utrzymującym czystość pastwiska, czy też strażakiem wycinającym przerwę w pożarze lasu , wiesz, jak przydatna może być piła łańcuchowa!

Pilarki Stihl łańcuchowe są również świetne, jeśli chcesz zbliżyć się do siebie dzięki mocy benzyny. Jeśli chcesz zobaczyć podstawowy silnik dwusuwowy w jego najprostszym zastosowaniu, najlepszym miejscem na początek będzie piła łańcuchowa! W tym artykule dowiemy się o piłach łańcuchowych i silnikach dwusuwowych poprzez całkowity demontaż typowej 16-calowej piły łańcuchowej. Dowiesz się także, jak działają przy tym iskrowniki, sprzęgła odśrodkowe i węglowodany!

Pilarki Stihl

Oto podstawowa 16-calowa piła łańcuchowa.

pilarki Stihl

Ta piła łańcuchowa ma następujące cechy:

Posiada listwę tnącą o średnicy 16 cali (40,6 cm). Łańcuch biegnie w rowku wokół tego pręta, a na łańcuchu znajdują się zęby tnące.
Posiada chłodzony powietrzem dwusuwowy silnik benzynowy .
Łańcuch napędzany jest sprzęgłem odśrodkowym . Gdy silnik pracuje na biegu jałowym, sprzęgło jest rozłączane. Kiedy silnik przyspiesza, tarcze odśrodkowe w sprzęgle obracają się na zewnątrz, włączając sprzęgło, a łańcuch zaczyna się obracać.
Silnik ma pojemność 3 cali sześciennych (49 cm3).
Silnik składający się z cylindra, tłoka, korbowodu, wału korbowego, gaźnika i iskrownika waży zaledwie 4 funty (1,8 kg).
Silnik rozwija moc około 3 koni mechanicznych .
Silnik uruchamia się za pomocą rozrusznika ciągnionego.
Zapłon jest zasilany przez iskrownik podłączony do świecy zapłonowej .
Gaz/olej/powietrze są mieszane w gaźniku i zasysane do silnika podciśnieniem ze skrzyni korbowej.
Spaliny wypływają przez prosty łapacz iskier.
Znajduje się w nim mała pompa olejowa i oddzielny zbiornik oleju do łańcucha, który służy do oliwienia łańcucha i zapobiegania jego zakleszczaniu się na prowadnicy.
Zbiornik paliwa mieści około 1 pinty (0,5 litra) benzyny zmieszanej z olejem do silników dwusuwowych.
Jedną z najbardziej niesamowitych rzeczy w silniku jest moc , jaką rozwija on w stosunku do swojej masy. Zbliża się do 1 konia mechanicznego na funt masy silnika! Jest to możliwe dzięki temu, że silnik jest chłodzony powietrzem (eliminując ciężar chłodnicy, pompy wody i wody) i dwusuwowy. Silnik dwusuwowy, jak wyjaśniono w artykule, nie ma zaworów ani krzywek i generuje moc przy każdym obrocie wału korbowego (dwa razy częściej niż silnik czterosuwowy). Ta cecha silnika dwusuwowego oznacza, że ​​może on generować dwukrotnie większą moc niż silnik czterosuwowy o tej samej pojemności skokowej. W porównaniu pilarki elektryczne Stihl również nie mają zaworów ani krzywek, gdyż są zasilane prądem.

Konstrukcja piły Stihl

Oto prawa osłona boczna pilarki łańcuchowej Stihl. Widoczny jest także jeden koniec zbiornika gazu. Po drugiej stronie silnika znajduje się cięgno i wloty powietrza.

Na powyższym zdjęciu wlot powietrza po lewej stronie uchwytu za linkę dostarcza powietrze chłodzące silnik, natomiast dwa mniejsze wloty po prawej stronie uchwytu za linkę dostarczają powietrze do gaźnika. Usunięcie płytki zakrywającej gaźnik odsłoni papierowy filtr powietrza, a następnie płytkę ssania i zwężkę Venturiego gaźnika.

Nie ma nic w dławiku – to tylko płytka utrudniająca przepływ powietrza.

Ten krótki film przedstawiający działanie ssania pokazuje, jak proste jest ssanie. W dalszej części artykułu wyjaśniającej węglowodany szczegółowo opisano również ssanie.

Jego środkowy wał pasuje do dwóch sprężynowych zapadek, które zatrzaskują się po pociągnięciu za linkę w celu uruchomienia silnika, ale poza tym obracają się swobodnie. Zapadki są zamontowane na kole zamachowym, jak pokazano tutaj:

Na powyższym zdjęciu kołem zamachowym jest aluminiowa tarcza po lewej stronie z łopatkami. Łopatki te zasysają powietrze i wtłaczają je do tyłu i wokół żeberek komory spalania, aby je schłodzić. Koło zamachowe zawiera również magnesy napędzające iskrownik – biały blok w prawym dolnym rogu koła zamachowego. Otwór nad magneto to miejsce, w którym mocuje się gaźnik.

W tym momencie widać, że rozebraliśmy piłę aż do silnika oraz górnej, dolnej i przedniej osłony. Przyjrzyjmy się bliżej sprzęgłu, iskrownikowi i gaźnikowi, zanim przejdziemy do samego silnika.